Forsvarets igangværende investeringer skaber allerede liv og aktivitet i Frederikshavn Kommune. Ammunitionsfabrikken ved Elling har netop fejret rejsegilde, mens nye bygninger til indkvartering er på vej på Flådestation Frederikshavn. Også udvidelser på Center for Maritim Uddannelse og Skibssikkerhed i Bangsbo – også kendt som Sergentskolen – er på vej.
Det lokale engagement blandt forenings- og kulturliv samt erhvervslivet mærkes tydeligt i bestræbelserne på at skabe synlighed om kommunens muligheder. Mange har rettet opmærksomheden mod Forsvarets voksende rolle og potentiale i området.
Investeringerne rummer mulighed for flere unge, flere arbejdspladser og øget beskæftigelse i kommunen.
For nylig inviterede byrådet og Sergentskolen borgerne til dialog i Bangsboskoven. Her blev der informeret om Forsvarets øgede aktivitetsniveau, som forventes at præge kommunen stadig mere de kommende år.
De næste måneder bliver det spændende at følge udviklingen i Forsvaret, den maritime industri og følgeindustrien, som alle forventes at opleve øget aktivitet. Samtidig kan bybilledet ændre sig, når flere unge med tilknytning til Forsvaret får en hverdag i kommunen.
Frederikshavn Kommune står dermed over for en spændende fremtid, hvor udviklingsmulighederne er mange.